Skip to content Skip to footer

Werk aan een sterk vastgoedmerk

Op een zonnige lentedag loop je door de nieuwbouwwijk die hier tien jaar geleden is verrezen. De bruinrode bakstenen gevels stralen chic in het zonlicht. Door de grote glazen ramen van de statige huizen kijk je zo op de groene gazons, waar gezinnen in hun loungeset genieten van het uitzicht over de weilanden. In de met bomen omzoomde speeltuin, centraal tussen de huizen, gillen kinderen van plezier, onder toeziend oog van trotse opa’s en oma’s. Het is precies zoals je je het had voorgesteld toen je tien jaar geleden de eerste lijnen van dit nieuwe plan op papier zette.

Succes begint aan de tekentafel

Als projectontwikkelaar bouw je huizen met het oog op de toekomst. Dat bouwen begint aan de tekentafel. Je zorgt voor een solide fundering, kiest degelijke materialen en besteedt aandacht aan de afwerking. Je wilt potentiële kopers enthousiast maken voor een woning. Zodat ze een woning kopen. En je wilt dat ze er na vijf, tien of twintig jaar nog steeds met plezier wonen. Daarom maak je eerst een goed doordacht plan, en begin je dan pas met bouwen.  

Een bedrijf dat staat als een huis

En zo’n goed doordacht plan, heb je dat ook voor je organisatie? Je weet wat er voor nodig is om nu en in de toekomst huizen te kunnen blijven bouwen. Grond. En kopers. Alleen hoe zorg je dat die grond aan jou gegund wordt en dat de kopers jouw huizen kopen?

“DAAR HEB JE HET: DE GUNFACTOR”

Daar heb je meer voor nodig dan alleen een goed product of een goed projectplan. Vooral wanneer de markt een dal in gaat. Je krijgt te maken met de gunfactor. Als de mensen (potentiële kopers, financiers, provincies, gemeenten) je kennen en als je ze weet te raken, dan heb je een goede basis voor een bloeiend bedrijf dat ook in moeilijke tijden fier overeind blijft. Dat bereik je met branding, oftewel merkdenken.

Branding: op weg naar de gunfactor

Branding gaat verder dan een goed projectplan of een gelikte brochure. Met branding vertel je een verhaal. Wie jij bent, wat je doet en waar je voor staat. Met branding geef je jezelf bloot. Aan klanten, aan steakholders. Je bouwt een persoonlijke band op. En pats, daar heb je het: de gunfactor.

“EEN MERK BOUW JE STAP VOOR STAP”

Waarschijnlijk denk je nu, allemaal leuk en aardig dat merkdenken, maar hoe doe ik dat dan? Het antwoord is simpel. Net als met een huis. Stap voor stap. Te beginnen met de fundering. Of als we het hebben over branding: het merkfundament. Daarover meer in onze volgende blog

Ook bouwen aan jouw merk?