Skip to content Skip to footer

De klantreis

Aan de beslissing om een woning te kopen, gaat een lang proces vooraf. De koper, jouw klant, maakt als het ware een reis. Gedurende die reis komt hij op verschillende momenten en manieren in aanraking met het nieuwbouwproject. Al die contactmomenten kun je gebruiken om de klant stukje bij beetje te overtuigen om een woning te kopen. En daarbij maak je gebruik van de kracht van herhaling.
Vóór het bouwen

You never get a second chance to make a first impression. In de vooraankondiging en pre-sale fase maak je voor het eerst contact met potentiële kopers. Je mag eindelijk je verhaal vertellen. Die kans grijp je aan om klanten warm te maken, zodat ze je blijven volgen. Je kunt nu nog aan de knoppen draaien, dus vraag je klanten om mee te denken en betrek je ze bij het project. Door op deze manier verbinding te zoeken en te maken, maak je mensen enthousiast voor je project.

Blog studioruigrok vastgoed marketing merk 3,5 staps methode herhaling
De kracht van herhaling

Nu de nieuwsgierigheid is gewekt, is het van groot belang om de aandacht vast te houden. Zorg voor wat reuring en laat regelmatig iets van je horen, zodat mensen betrokken blijven bij je project en je verhaal. Dit doe je met social media en nieuwsbrieven, flyers, brochures en advertenties, bouwborden en banners. Veel verschillende communicatiemiddelen die allemaal een en hetzelfde verhaal vertellen. Soms is het een flard van het verhaal, of krijgt het verhaal een wending. Het verhaal is echter altijd consistent en herkenbaar.

“Het kopen van een nieuwbouwwoning is een onvergetelijke reis.”

Je communicatiemiddelen vertellen samen een inspirerend verhaal en versterken elkaar. De nieuwsbrief in de mail heeft dezelfde toon als de advertentie in de krant. De beelden in de brochure zijn qua sfeer gelijk aan de video op de website. Het gezin op de foto’s in de flyers zou familie kunnen zijn van dat in de Facebook-post. De kleuren in de plattegrond matchen met het logo en het briefpapier. Het bouwbord is een short story van het uitgebreide verhaal in de brochure.

Blog studioruigrok vastgoed merk marketing 3,5 staps methode

Door eenheid te brengen in alle contactmomenten met je klant, gaat hij zich identificeren met het unieke verhaal dat jij vertelt. Stap voor stap komt zijn droom dichterbij. Dat is de kracht van herhaling. En herhaling is juist in de vastgoedmarkt van levensbelang, omdat de klant een lang traject doorloopt – een lange reis maakt – voordat hij uiteindelijk een beslissing neemt. Het is een grote beslissing, een belangrijke beslissing. Door je verhaal keer op keer te vertellen, qua vorm net weer even anders maar in de kern exact hetzelfde, creëer je commitment. De klant gelooft jouw verhaal en raakt ervan overtuigd dat dit de woning van zijn dromen is. En dan zet de klant de grote stap: hij zegt ja tegen jouw verhaal en koopt de woning!

De bouwfase

De bouwfase is voor de klant misschien wel het mooiste deel van de reis. Steen voor steen ziet hij zijn droom verrijzen. In deze fase verschuift het accent in de communicatie van overtuigen naar informeren. Alles draait nu om merkmanagement: je blijft herkenbaar in elk klantcontact, want je bent consequent in je huisstijl, communicatiestijl en de klantbeleving die je oproept.

"Door eenheid te brengen in alle contactmomenten met je klant, gaat hij zich identificeren met het unieke verhaal dat jij vertelt."

Ná het bouwen

De klantreis komt ten einde: de woning is klaar. Je wilt dat de klant met een goed gevoel terugkijkt op zijn prachtige reis en de beslissing die hij uiteindelijk heeft genomen. Daarom leg je hem nog even in de watten. Met een bedankkaartje of een flesje wijn bijvoorbeeld. Het verhaal is af. En het heeft een happy end.

Herold Ruigrok studioruigrok vastgoed marketeer merkarchitect

Bouwen aan verbinding?