Skip to content Skip to footer

In 3 stappen naar een organisatie die staat als een huis

Wat gebeurt er als je zonder plan en met een gammele fundering begint met het metselen van muren en het plaatsen van daken? Precies. Er ontstaan scheuren in de gevel en de binnenmuren, deuren gaan klemmen en de vloer verzakt. En dat geldt voor alles wat je bouwt.
Bouw je organisatie op een stevig fundament

Als projectontwikkelaar ben je altijd druk. Met nieuwe plannen maken, toezicht houden op de uitvoer van huidige projecten, contacten met alle betrokken partijen, enzovoort, enzovoort. Iedereen heeft jou nodig, iedereen wil wat van je. De dagen vliegen voorbij. Jouw projecten staan voor jou altijd op de eerste plaats. De organisatie die daar achter zit staat, op gepaste afstand, op nummer twee.  

“Zonder goed fundament ontstaan er scheuren in je organisatie”

In de hectische dagelijkse praktijk blijkt het voor menig projectontwikkelaar lastig om voldoende tijd te maken voor deze nummer twee. En zo kan het je overkomen dat je organisatie groeit en groeit, zonder dat je ooit een gedegen plan voor de toekomst hebt gemaakt. Is dat erg? Op de korte termijn misschien niet. Maar wil jij een toekomstbestendige organisatie die tegen een stootje kan? Besteed dan aandacht aan jouw organisatie, het fundament onder je projecten! Bouw eraan zoals je aan je huizen bouwt. Begin bij het begin. Maak een plan en leg de basis van je organisatie vast in een merkfundament.

Blog studioruigrok vastgoed marketing merk nieuwbouw office virtual dutchmen merkarchitect fundering
Stap 1: Wie zijn wij eigenlijk?

Ken jezelf voordat je de ander leert kennen. Zonder zelfkennis is het onmogelijk om een betekenisvolle relatie met anderen aan te gaan. Als persoon, en ook als organisatie. Het leggen van een merkfundament begint dan ook met een stuk zelfonderzoek. Wie zijn jullie als organisatie? Wat willen jullie bereiken en hóe wil je dat bereiken? En, zeker zo belangrijk, waarom? Wat drijft jullie? En wat maakt jullie bijzonder, wat hebben jullie dat een ander niet heeft? Hoe karakteriseer je de persoonlijkheid van jullie organisatie? Want daar gaat het uiteindelijk om: als je als organisatie een connectie wilt maken met anderen, zorg dan dat je een eigen karakter en gezicht hebt! En dat je van jezelf weet hoe je in elkaar steekt!

Blog studioruigrok vastgoed marketing merk klanten klantreis 3,5 staps methode
Stap 2: En wie zijn zij?

Nu je jezelf hebt leren kennen en je staat voor je eigen persoonlijkheid, kunnen we gaan kijken naar de ander. En die ander, dat is in de eerste plaats je klant. En in de tweede plaats zijn dat je stakeholders: de mensen en organisaties die op de een of andere manier betrokken zijn bij jouw organisatie. Gemeenten, provincies. Financiers. Buurtbewoners. Deze mensen wil je leren kennen. Want je wilt een band met ze opbouwen. Waarom? Omdat je ze nodig hebt om jouw doelen te bereiken. En wanneer je investeert in de relatie, zullen ze je trouw zijn. In goede en in slechte tijden.

“Wees wie je bent, zodat mensen op je durven bouwen”

Je klant en je stakeholders leer je kennen door je in hun situatie te verplaatsen. Wat wil de klant of stakeholder, waar verlangt hij naar? Waar vecht hij tegen, wat staat hem in de weg? Hoe voelt hij zich hierdoor? Waarom is het voor hem zo belangrijk om zijn doel te bereiken, wat drijft hem? Als je op zoek gaat naar het antwoord op deze vragen, krijgen ook je klanten en stakeholders een eigen karakter en gezicht.

Blog studioruigrok vastgoed marketing merk 3,5 staps methode
Stap 3: Een band opbouwen

Vraag je nu af: wat hebben wij gemeen met onze klanten en stakeholders? Wat bindt ons? Het hebben van overeenkomsten – een zelfde motief, een gezamenlijk doel, een gemeenschappelijke vijand – schept een band. Als je het vertrouwen van de ander weet te winnen, dan kun je je expertise tonen en de klant laten inzien dat jij hem kunt helpen om barrières uit de weg te ruimen. Je schetst stakeholders de weg naar het te bereiken doel. En omdat klanten en stakeholders je kennen en vertrouwen, zijn ze bereid met je mee te gaan. Samen gaan jullie op reis. Je kent jullie eindbestemming. En jullie weten beiden dat je elkaar nodig hebt om jullie dromen te realiseren.

Op naar een toekomstbestendige organisatie

Heb je deze drie stappen doorlopen? Voilà, daar is je merkfundament. Het persoonlijke verhaal van jouw organisatie. Een verhaal dat verder gaat dan beton en beslag. Een verhaal dat een toekomst beschrijft. Voor de klant van nu en de klant van morgen. Voor werknemers. Voor provincies, gemeenten, financiers. Een eenduidig verhaal dat vertelt wie jij bent en waar je voor staat. Nu en in de toekomst. Zodat iedereen weet dat ze op je kunnen bouwen.

Je bent nu klaar voor de volgende stap richting een toekomstbestendige organisatie. Welke dat is, lees je in onze volgende blog.

Herold Ruigrok studioruigrok vastgoed marketeer merkarchitect

Bouwen aan verbinding?